fredag den 2. marts 2018

Boudhanath Stupa

Som jeg skrev i sidste indlæg om Kathmandu's travle liv, så er Boudhanath stedet jeg tager hen når byens kaos bliver for meget.

Boudhanath Stupaen med de karakteristiske Buddha's øjne, blev bygget i det 14. århundrede. 

Boudhanath som er Buddhisternes største helligdom udenfor Tibet, er en verden for sig selv. Så snart man går fra den travle vej og ind på Boudha området breder der sig en helt særlig stilhed og ro. Hele bydelen er bygget op omkring den "runde" Stupa og alle bygningerne ligger således og omkranser og "beskytter" Stupaen mod verden udenfor.


Ud over Stupaen er området fyldt med "Tibetanske" butikker, restauranter og klostre. Der er så meget at se på her og alligevel har stedet denne særlige ro som gør at man får pulsen helt ned og batterierne ladet op.

Boudhanath Stupaen lige efter solnedgang

Men det er ikke kun omgivelserne der gør dette til et særligt sted. Buddhisternes ro og afslappede sind er bestemt også afgørende for det liv der udspilles her. Og det smitter, når man kan mærke hvordan Buddhisterne hviler i sig selv imens de udfører deres ritualer. Det er som om tiden er sat i stå,  når de cirkulerer rundt om Stupaen, beder eller mediterer. Det er en skærende kontrast til det hektiske liv der udspiller sig i "det andet" Kathmandu, lige udenfor Boudas porte.

Turen rundt om Stupaen er ca 150 meter og man går den mindst 3 gange og med uret

Jeg har kun godt at sige godt om Buddhisterne og deres store helligdom Boudhanath Stupaen. Og bedst som mørket falder på, slår dette sted alt hvad jeg ellers har oplevet i Kathmandu. Når de fleste turister er taget hjem, vækkes stedet for alvor til live og bliver nærmest magisk.


Hver aften omkring solnedgang kommer alle Buddhisterne i området ud til Stupaen, hvor de som et led i deres meditation og bønner går rundt om den 3 gange eller mere. Der tændes bedelys i stort antal og det giver en stemning som er helt fantastisk, ja nærmest himmelsk magi.

Der tændes bedelys, lysene kan købes og pengene går til det Buddhistiske samfund ved Boudha

Buddhisterne er meget stærke i deres tro og det er virkeligt fantastisk at opleve. Når man opholder sig her i flere timer henover dagen og aftenen, ser man virkelig hvor stor forskel der er fra "turist-livet" om dagen og til aftenen som er Buddhisternes.


Det er som om at livet om dagen udspilles for vores, turisternes, skyld. Men om aftenen gør Buddhisterne "det de skal" for dem selv. Det er også her når hovedparten af turisterne er væk, at jeg falder i snak med de "rigtige" buddhister, dem som bor her i området. Og de har meget at fortælle, desværre ikke alt lige godt.

Munke går rundt om Stupaen, i dagtimerne er det mest turister der går rundt

Mange af Buddhisterne i Nepal er fordrevet fra Tibet. Og det er tydeligt et svært emne at tale om for dem. Men heldigvis har de her i Boudha et sikkert sted at være og som samfund tager de et helt særligt ansvar både for stedet og for hinanden.

Selvom livet i Nepal kan være hårdt og Buddhisternes historie er skræmmende, er der plads til en historie og et grin ;o)
Jeg vil slutte min fortælling fra Boudha her og håber at I har fået lyst til at besøge dette helt fantastiske sted. I har i hvert fald mine varmeste anbefalinger.


Dette indlæg bliver det sidste fra Kathmandu og Nepal i denne omgang. Men jeg vil selvfølgelig dele mine billeder og oplevelser fra mit trek i Himalaya med jer senere ;o)


Ingen kommentarer:

Send en kommentar

Gudesmukke fugle ved Goðafoss

Island har så mange smukke og unikke ting at byde på. Nogle af disse vidundere er vandfald og de findes her i stort tal og det ene mere fant...